dimarts, 18 de novembre del 2014

Analisis i Filtres d'aigua

Analisis-Incubadora


 Analisi Colilert de Idexx, realitzats amb la meva incubadora.             A Namche Bazar.


Al arrivar a Goli vaig provar l'incubadora, havia fet proves a casa i a l'hotel de Kathmandu i la temperatura es mantenia estable, pero tant a casa el Lama com al monesti la temperatura anava baixant de manera que no podia fer analisis. Despres d'estar un mes vivint a Goli i observant les seves necessitats vaig dicidir anar a Kathmandu a comprar algunes coses que els hi fan falta, entre altre coses una bateria nova pel Lama, pensava que em permetria fer els analisis, no es facil fer-la arrivar a Goli, pesa uns 25kg, sort que el germa del Lama (Nima) ens va judar a dur-la. Quan el Lama la va tenir muntada a casa seva vam tornar a provar l'incubadora i tambe baixava la temperatura :(  (despres de tota la moguda va ser una decepcio)

L'incubadora nomes gasta 25W, i s'engega alternativament durant les 24h que dura l'analisis, de manera que no entenc perque no va amb la bateria nova. Aquests dies no va fer gaire sol i tenen unes plaques petites, potser la bateria no estava prou carregada, no soc expert en el tema de les plaques solars i hi ha coses que s'em escapen. Tot i aixi no em vaig donar per vencut, i vaig decidit endur-me tots els estris al Khumbu, amb l'esperanca de tornar-ho a provar en algun altre lloc.

A Namche tenen energia hidroelectrica, vaig pensar que seria un bon lloc aixi que ho vaig provar..
vaig mesclar aigua calenta i freda, i vaig omplir el pot vigilant de que la temperatura fins de l'aigua fos de 37 grausC. Vaig enxufar l'aparell i em vaig quedar una estona mirant atentament el termometre... quina alegria quan vaig veure que la temperatura oscil.lava en el rang esperat! :) Llavors faltava que es mantingues durant les 24h pero em van dir que no hi havien talla d'enrgia o sigui que em vaig decidir a posar-me a fer analisis.

De moment n'he fet a Namche Bazar i a Khumjung, quasi tots han sortit positius, menys els de l'aigua bullida, l'aigua embotellada, i una font que hi ha molt amunt (4100m) sobre Khumjung que son negatius, tant de coliforms com de E.coli. Pertant hi ha molta feina per a fer per aqui..

Llista dels analisis fets:
-Analisis 1:
Poble: Namche Bazar
Lloc: Norling Hotel (aixeta de la cuina del lodge)
Data: 14/11/2014 ; Alcada: 3440m ; Temperatura aigua: 9.7 grausC
Coliforms: positiu ; E.coli: positiu

-Analisis 2:
Poble: Namche Bazar
Lloc: Norling Hotel (aixeta de la cuina del lodge)
Data: 15/11/2014 ; Alcada: 3440m ; Temperatura aigua: 9.7 grausC
Coliforms: (+) positiu ; E.coli: (+) positiu

-Analisis 3:
Poble: Namche Bazar
Lloc: Riu que passa per Namche, d'on agafen la roba per rentar la roba)
Data: 15/11/2014 ; Alcada: 3400m ; Temperatura aigua: 7.2 grausC
Coliforms: (+) positiu ; E.coli: (+) positiu

-Analisis 4:
Poble: Namche Bazar
Lloc: Lodge Yeti Home (aixeta rentar roba del lodge)
Data: 16/11/2014 ; Alcada: 3500m ; Temperatura aigua: 8.0 grausC
Coliforms: (+) positiu ; E.coli: (+) positiu

-Analisis 5:
Poble: Namche Bazar
Lloc: Norling Hotel (aigua de l'aixeta del lodge, bullida 10 minuts, i refredada)
Data: 16/11/2014 ; Alcada: 3440m ; Temperatura aigua: 57.7 grausC
Coliforms: (-) negatiu ; E.coli: (-) negatiu

-Analisis 6:
Poble: Namche Bazar
Lloc: Norling Hotel (aigua embotellada: H2O Everest, filtrada, prove del Khumbu)
Data: 17/11/2014 ; Alcada: 3440m ; Temperatura aigua: 9.6 grausC
Coliforms: (-) negatiu ; E.coli: (-) negatiu

-Analisis 7:
Poble: Khumjung
Lloc: font de la part de dalt del poble de Khumjung
Data: 17/11/2014 ; Alcada: 3816m ; Temperatura aigua: 5.1grausC
Coliforms: (+) positiu ; E.coli: (-) negatiu

-Analisis 8:
Poble: Khumjung
Lloc: font-diposits d'aprop del monesti abandonat que hi ha mes amunt del poble
Data: 18/11/2014 ; Alcada: 4100m ; Temperatura aigua: 6.7 grausC
Coliforms: (-) negatiu ; E.coli: (-) negatiu

-Analisis 9:
Poble: Khumjung
Lloc: Khumjung Water Project (fundat per Bikas i Belguim) On agafa aigua la gent
Data: 18/11/2014 ; Alcada: 3796m ; Temperatura aigua: 5.7grausC
Coliforms: (+) positiu ; E.coli: (+) positiu

-Analisis 10:
Poble: Namche Bazar
Lloc: Norling Hotel (aixeta de la cuina del lodge)
Data: 19/11/2014 ; Alcada: 3440m ; Temperatura aigua: 8.5 grausC
Coliforms: (+) positiu ; E.coli: (-) negatiu

-Analisis 11:
Poble: Namche Bazar
Lloc: Norling Hotel (aixeta de la cuina del lodge, bullida durant 5 minuts, refredada)
Data: 19/11/2014 ; Alcada: 3440m ; Temperatura aigua: 34.6 grausC
Coliforms: (-) negatiu ; E.coli: (-) negatiu

-Analisis 12: (s'esta fent..)
Poble: Namche Bazar
Lloc: Norling Hotel (Aigua embotellada(A snowy geyser), prove del Khumbu)
Data: 20/11/2014 ; Alcada: 3440m ; Temperatura aigua: 9.5 grausC
Coliforms: (-) negatiu ; E.coli: (-) negatiu

-Analisis 13: (s'esta fent..)
Poble: Namche Bazar
Lloc: Norling Hotel (Aigua de l'aixeta del lodge, congelada i descongelada)
Data: 20/11/2014 ; Alcada: 3440m ; Temperatura aigua: 0.5 grausC
Coliforms: (+) positiu ; E.coli: (+) positiu


Filtres




Crec que es un gran avanc poder analitzar aigua en llocs remots, em penso que mai s'havia fer a GoliGompa ni a Namche. Si els resultats son positius en coliforms i/o E.coli, l'unica solucio inmediata efectiva que tenen es buillr l'aigua, tot i que no es una bona solucio a nivell mediambiental ja que la desforestacio es un gran problema al Nepal. Pertant el pas logic seguent es la creacio de filtres efectius i barats. Aixo no es tasca facil, a mes s'ha de tenir la seguretat que filtren tots els patogens per a dir a tot un poble que deixin de bullir l'aigua.

Els analisis de Colilert i la incubadora poden ajudar a testar els filtres.

L'Amanda de l'universitat de Bellaterra esta interessada en l'estudi i creacio d'aquest tipus de filtres (biofiltres de sorra, filtres d'argila i pintura de plata, etc.), estic molt content de poder-hi colaborar,  penso que aixi podrem arrivar molt mes lluny :)

A Ktm hi ha un home que fa anys que esta produint bons filtres d'aquest tipus a baix cost, entre 200 i 800 Rs per filtre (121Rs = 1 Euro). En Hari tambe s'ha inventat una incubadora i fa analisis quantitatius per comprovar l'efectivitat dels filtres, agafant aigua dels rius mes bruts de Kathmandu. Els seus filtres tenen una efectivitat del 99'9% contra bacteries i protozos, pero no ha pogut averiguar si son efectius contra virus (en teoria els filtres d'argila i pintura de plata tenen una efctivitat superior al 90% contra virus).

N'hi he comprat 6 de tipus vel.la per GoliGompa i 2 d'argila tipus olla per 2 Lamas amics de Ktm.

Filtres d'argila(tipus olla, vel.la o disc) amb pintura de nanoparticules de plata. Fets per Hari Gorindra Prajapati, en colaboracio amb universitat de Massachusetts. L'empresa es diu Madyapur Clay ... i esta situada a Thimi, al costat de Kathmandu.